Till senaste kommentaren

Behöver jag betala för ett ägarbyte?

Hej! Jag har köpt en travhäst och fått hem en räkning. På ca 500 kr. Ska jag betala in den trots att jag endast ska ha honom som ridhäst? 
En person säger att jag inte ska betala in om jag inte ska ha honom som ridhäst. Och en annan säger att jag måste betala in oavsett vad. Så jag frågar er istället. Tacksam för svar. Mvh Sofia 

Kommentarer

  • Hej Sofia!

    Oavsett vad hästen ska användas till så behöver du betala fakturan. Det är en administrativ kostnad för att göra ägarskifte i stamboken.

    Vänliga hälsningar
    Anette Kundtjänst
  • Hej!
    Varför måste jag registrera ett ägarbyte hos er om jag säljer en f d travhäst och vad händer om de nya ägarna inte skickar in papperen?

    Mvh Anneli
  • Hej Anneli!

    Det är valfritt att registrera ett ägarbyte i stamboken för varm- och kallblodsrasen. Vi rekommenderar dock att det görs. Om inte ägarbytet skickas in kommer den gamla ägare att stå kvar som ägare.

    Om den nya ägaren vid ett senare tillfälle tappar bort hästens hästpass och behöver ansöka om ett nytt hos oss så kan det bli problematiskt. Där säger reglerna att vi bara får utfärda hästpass till den som står som registrerad ägare. Det innebär att ett ägarskifte behöver registreras innan ett hästpass kan utfärdas. När det gått en tid kan köparen ha svårt att få tag på säljaren för underskrift. Den kan ha flyttat, avlidit eller om det är ett bolag upphört.

    Hoppas det gav svar på dina funderingar!

    Vänliga hälsningar
    Malin Kundtjänst
  • Hej!

    Jag ska sälja mitt varmblod nu nästa vecka men tänker på ägarbytet, vart får jag tag i det så jag kan skriva ut det? 😀
  • Hej Emelie!

    Du hittar blanketten i vårt blankettförråd. Den heter "anmälan om ägarskifte" och är under rubriken "häst".

    Vänliga hälsningar
    Malin Kundtjänst
  • Om man måste beställa nytt pass vad kostar detta?
  • Hej Lars!

    Tack för ditt inlägg. Ett dubblettpass kostar 1750 kr (inkl moms).

    Vänliga hälsningar

  • Hej undrar om hur länge tar det och bli registrerad som ny ägare på en travhäst? Eller har ni ngt direkt tel nr för ev frågor. Mvh Rolf

  • Hej Rolf!

    Vi har en handläggningstid på 1 vecka. Just nu ligger vi i fas och arbetar med dagens post. Om du har någon ytterligare fråga kan du nå oss på telefon 08-475 27 00.

    Önskar dig en fin eftermiddag!
    Malin Kundtjänst
  • Hej! Om säljaren inte skriver på ägarbyter trots att hästen är såld betald och flyttat till nya ägaren. Vad kan jag som köpare göra, vill ju att hästen ska stå på mig som ägare.
  • Hej Mira!

    Ja, självklart vill du även stå som registrerad ägare om du köpt hästen.

    Du kan skriva ett brev till den registrerade ägaren och uppmana henne/honom att skriva på ägarskiftesblanketten. Om det inte görs är ett alternativ att du stämmer säljaren civilrättsligt (fastställelsetalan). Det är den förlorande parten som betalar kostnaderna. När du fått en lagakraftvunnen dom som visar att du äger hästen kan du skicka in den till oss så har vi det som underlag för att registrera dig som ny ägare.

    Hoppas det löser sig för dig!

    Malin Kundtjänst
  • Hej,
    Kostar det något att ändra företrädare på en registrerad travare?
  • Hej Lars!

    Ett ägarskifte kostar 525 kr inkl. moms, den nya ägaren får faktura när ägarskiftet är gjort.

    Vänliga hälsningar
    Anette Kundtjänst
  • Hej,
    Det är inte ägarbyte det gäller! Se min fråga: Kostar det något att ändra företrädare på en registrerad travare?

  • Hej Lars!

    525 kr inkl moms kostar det ändra företrädare på hästen, det är administrativ avgift

    Trevlig dag!
    Ulrika Kundtjänst
  • Hej! Om jag köpt en häst och efter en månad säljer hästen måste jag då betala in min fraktura för ägarbyte som kom efter att hästen sålts igen? Dvs ny ägare registreras inom kort..
  • Hej Marija!

    Ja, du behöver betala fakturan. Du bad oss registrera dig som ny ägare, vilket vi gjorde. Fakturan avser en administrativ kostnad för att göra det.

    Önskar dig en fin dag!

    Vänliga hälsningar
    Malin Kundtjänst
  • Kan man få blanketten om ny ägare hemskickad då vi inte har tillgång till skrivare,?
  • Hej Jenny!

    Visst kan vi skicka blanketten med brev till dig. Skriv ett mail till oss på kundtjanst@travsport.se med din adress.

    Vänliga hälsningar
    Ulrika Kundtjänst
  • Hej!
    Hur gör man ägarbyte om hästen haft en ägare före mig som inte har gjort ett ägarbyte? Det är ägaren före hon jag köpte av som står som ägare.
    Mvh
  • God morgon Camilla!

    Om du återkommer med hästens namn så kan vi lättare svara på din fråga.

    Vänliga hälsningar
    Anette Kundtjänst
  • Hej!
    Engstura heter hon och Linda Holmgren står som ägare.
    Mvh

  • Hej igen,
    Om du inte kan nå registrerad ägare för underskrift som säljare på ett ägarskifte så behöver du bifoga ett brev där du förklarar detta och vem du köpt hästen av. Fyll i en ägarskiftes blankett med dig som ny ägare, vilken häst och överlåtelsedatum, lämna tomt där det står säljare Bifoga även en kopia på köpekontrakt/kvitto, något som styrker att du äger hästen.
    Återkom med din adress om du inte har möjlighet att skriva ut blanketten så skickar vi den till dig.
    Vänliga hälsningar
    Anette Kundtjänst
  • Hej.  Om man köper en travhäst och tar bort han från travet/st och sen gör ett ägarbyte.  Betalar man ändå för ägarbytet då fast hästen inte ska va skriven på travet längre? Mvh Annica
    Annica Andersson
  • God morgon Annica!

    Svensk Travsport sköter stamboken för varm- och kallblodsrasen. En del av hästarna tävlar i trav men inte alla. Vi har både hästar i tävlingsbar ålder och överåriga som inte tävlar. Det går inte att ta bort hästen från stamboken.

    Det är valfritt att registrera ett ägarbyte i stamboken. Vi rekommenderar dock att det görs. Den som ställer sig som företrädare för köpare kommer bli fakturerad en administrativ kostnad för ändringen. Om inte ägarbytet skickas in kommer den gamla ägare att stå kvar som ägare.

    Önskar dig en fin dag!

    Malin Kundtjänst
  • Hej! Hur Gör jag ett ägarskifte digitalt?
    Julia
  • Hej Julia,

    Visst var det du som ringde och frågade om digitalt ägarskifte. om inte skriv igen.

    Trevlig dag!
    Ulrika Kundtjänst
  • Hej!

    Vi har gjort ett ägarbyte på J.S.Egon 16-1289 75200211S161289
    Jag har fått ägarbytet bekräftat men jag har inte fått någon faktura. Hur gör jag då? Eller är det pågång?
    Indra Jakobsson
  • God morgon Indra!

    Fakturan är på väg till dig.

    Önskar dig en trevlig vecka och lycka till med J.S.Egon.

    Vänliga hälsningar
    Anette Kundtjänst
  • Skriver här, kanske får svar innan morgondagen.
    Fick precis min faktura för ägarbyte, ska jag ange fakturanumret eller referensnumret? Hittade nämligen inget OCR nummer på min faktura.
    Berit
  • God morgon Berit!

    Om du återkommer med ditt kund nummer som står på fakturan så kan vi hjälpa dig med OCR numret. Om du inte vill att andra ska se ditt svar kan du maila till kundtjanst@travsport.se


    Vänliga hälsningar!.

    Anette Kundtjänst

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.