Välkommen till Svensk Travsports forum!Vårt mål är att besvara inkomna frågor inom en arbetsdag. Vi har öppet måndag - fredag 08.00-15.30 med lunchstängt 11.30-12.30.
Svensk Travsport är huvudorganisation för den svenska travsporten. Vi leder, organiserar och utvecklar travsporten samt fungerar som ett serviceorgan för landets travsportsintressenter.
Här går Petter Johansson igenom sportbudgetens förändringar i detalj.
200 nya lopp
Vintermånadernas lunchtävlingsdagar ökas från fem till åtta lopp. (10,7 mkr inklusive uppfödarmedel)
- Det är 45 lunchtävlingar under januari, februari, mars och december som ökas från fem till åtta lopp. Ett prioriterat önskemål från landets sportchefer som ser ett tydligt behov av utökade starttillfällen, säger Petter.
Ett extra lopp för B-tränade hästar på lördagskvällar. (3 mkr)
- Vi kör ett extra B-tränarlopp på lördagskvällstävlingar, med 35 000 kronor i förstapris. I praktiken blir det 34 nya lopp eftersom vi inte börjar köra svenska lördagskvällstävlingar förrän i slutet av mars.
Ett extra lopp på ”den andra” onsdagsbanan. (4,7 mkr)
- Den bana som kör mot Solvalla på onsdagar får ett extra lopp. I praktiken är det oftast Bergsåker, Jägersro och Åby som därmed ökar från nio till tio lopp på onsdagskvällar. Förstapriset blir 50 000 kronor.
Mer pengar på STL och onsdagarna
Prisskalorna inom STL blir ”bredare på mitten” med mer pengar till placeringarna 3-8. (13,6 mkr)
- Vi vill säkerställa kvaliteten på våra viktigaste tävlingar STL. Men vi satsar pengar på ett nytt sätt, efter inspel från hästägarföreningarna. Vi lägger inte pengarna på förstapriset utan väljer istället att stärka prispengarna för placeringarna tre till åtta. Efter att ha sett goda effekter av denna ”bredare” prisfördelning på först Åby 2019 och sedan i hela det svenska vardagstravet 2020, tar vi nu steget fullt ut och använder denna typ av prisskalor i nästan alla svenska lopp. Även alltså för eliten på STL. Detta innebär i praktiken att är du sexa i ett Klass II-försök får du 10 000 kronor 2021. I år fick man 6 000 kronor för samma prestation, förklarar Petter Johansson.
Vad mer kan sägas om höjningen i STL?
- STL fick ta stora delar av besparingen inför 2020, och därför känns det bra att nu kunna lägga mer pengar där. Att stärka prispengarna ”i mitten” tror vi ger bäst effekt när det gäller att locka maximalt antal topphästar till STL-loppen. För tio år sedan siktade vi oftast på att försöka maximera förstapriset på övriga hästars bekostnad. Numera har vi lärt oss av att titta på hur travtränarna agerar i praktiken när de letar lopp åt sina hästar. Även Frankrike har för övrigt gått mot en liknande prispolitik de senaste åren, med gott resultat.
Så här skiljer sig de nya prisskalorna på STL mot de gamla:
Gulddivisionen
År 2020: 150.000-75.000-37.500-19.000-12.000-8.000-5.000 kr (7 priser)
År 2021: 150.000-75.000-40.000-25.000-15.000-11.500-7.500-5.000 kr (8 priser)
Silverdivisionen
År 2020: 125.000-62.500-31.000-16.000-10.000-7.000-5.000 kr (7 priser)
År 2021: 125.000-62.500-34.000-21.000-13.500-10.500-7.000-5.000 kr (8 priser)
Bronsdivisionen, Klass I, Klass II, Kallblodsdivisionen, Diamantstoet m fl
År 2020: 110.000-55.000-27.500-14.500-9.000-6.000-5.000 kr (7 priser)
År 2021: 110.000-55.000-32.000-19.000-12.500-10.000-6.500-5.000 kr (8 priser)
Prisskalorna på onsdagarna blir ”bredare på mitten” med mer pengar till placeringarna 3-7. (11,6 mkr)
- Samma resonemang som för STL. Vi ser att storbanorna ibland har svårt att locka fulla startfält i de lopp där ATG erbjuder V86-spel. Det vill vi förbättra. Genom att lägga mer pengar i mitten av prisskalan hoppas vi kunna locka några extra högpoängare per lopp att startanmäla till onsdagarna istället för till vardagstravet. Nästa år får du alltså 10 000 kronor för en femteplacering, att jämföra med 5 700 kronor 2020.
Så här ser en vanlig onsdagsprisskala ut i år, och nästa år.
2020: 60.000-30.000-15.000-8.500-5.700-4.500 kr (6 priser)
2021: 60.000-30.000-17.000-13.000-10.000-6.000-4.500 kr (7 priser)
Övriga ändringar
Transportersättningarna försvinner. (-3 mkr)
- I många år har oplacerade och diskade hästar fått en transportersättning i de lopp som varit ämnade för spelformerna V86 och V75. Transportersättningarna tar vi nu bort av flera skäl, och pengarna läggs istället till att finansiera de bredare prisskalorna.
ST tar över kostnaden för extra 10 % uppfödarpremier i insatsloppsfinalerna. (5 mkr)
- Sedan många år har arrangörsbanan själv bekostat de extra 10 % uppfödarpremier som finns i de stora insatsloppen. Nu tar ST över den kostnaden,
samtidigt som vi hårdare styr hur banorna får hantera de centrala prismedlen. Hur påverkar detta hästägarna? Jo, genom att prispengarna på vardagstravet ökar med ungefär motsvarande belopp. I praktiken har insatsloppsbanorna ofta finansierat dessa extra uppfödarpremier genom att flytta prismedel från vardagstravet, men nu kommer de fem miljonerna alltså istället att betalas ut som prispengar i vanliga lopp.
Kalenderskillnader. (-4,6 mkr)
- Det skiljer alltid lite i tävlingskalendrarna år från år. De största skillnaderna 2021 är att vi har sex färre svenska onsdagstävlingar (eftersom norska Bjerke ska vara med och köra lopp för V86-spelet vid några tillfällen). De norska tävlingarna betalar vi självklart inga prispengar till, och det innebär i slutändan att vi kan använda drygt fyra miljoner till de andra prispengahöjningarna.
Grand Prix UET samt EM för 3- och 5-åringarna. (4,2 mkr)
- År 2021 kör vi Europaderbyts final i Sverige samt troligen även EM för 3- och 5-åringar. Även om Europaderbyt delvis finansieras av hästägarinsatser, måste arrangörslandet skjuta till drygt fyra miljoner i extra prispengar för de tre storloppen.
Sistapengen höjs till minst 2 000 kronor i alla lopp. (4,9 mkr)
- För att 2020 ha råd med bredare prisskalor för placeringarna 3-6 inom vardagstravet, var vi tvungna att snåla in på placeringarna 7 och 8. Nu höjs alla
dessa från 1 000/1 500 till 2 000 kronor, vilket i praktiken berör samtliga lopp inom vardagstravet.
Förändringarna börjar gälla från 1 januari 2021.