Till senaste kommentaren

Vilka sulkymodeller är godkända?

Vilka sulkymodeller är godkända?
Svensk Travsport Kundtjänst

Kommentarer

  • Med hästens bästa och säkerheten i centrum finns särskilda bestämmelser om vilken sulkies som är tillåten att använda i svenska travlopp.

    Du kan läsa om vilka sulkies som är godkända i Norden och USA här. Där kan du också läsa frågor och svar om sulkyreperationer och sulkykontroll samt intyg för reparation av sulky.

    Mastersulkyer
    Finska centralorganisationen Suomen Hippos har bestämt att från 21 augusti 2019 permanent förbjuda användning av alla modeller för hästar från sulkytillverkaren Master på grund av säkerhetsskäl. Modeller som används inom ponnytravet är dock fortsatt godkända.

    Master sulkyer blev tillfälligt förbjudna från och med den 4 maj 2019. Efter vidare kontroller har man nu beslutat att permanent förbjuda alla modeller från sulkytillverkaren Master. De vidare kontrollerna visade att farliga strukturer i sulkyerna inte kan upptäckas. Materialen som har använts i Mastersulkyer har varit farliga och olämpliga att kombinera, vilket har varit orsaken till att de bryts ned. Kvaliteten på Mastersulkyer har varit ojämn och motsvarar inte i alla avseenden kvaliteten på kontrollerade modeller.

    För att kunna tillåta användning av Mastersulkyer hade ansvariga för sulkytillverkaren behövt kontrollera alla sulkyer och garantera deras säkerhet. På grund av oklart ägarskap av sulkytillverkaren Master var det dock inte möjligt att kontrollera alla sulkyer.

    Om du äger en Mastersulky rekommenderar Suomen Hippos att ta kontakt med konsumentverket och ta ärendet framåt där.

    Alla modeller för sulkytillverkaren Master är dock tillåtna i ponnytravet. Modellerna som används i ponnytravet har kontrollerats under sommaren i Finland och inga fel har upptäckts.

    Svensk Travsport Kundtjänst
  • Gäller det även Mastervagnarna i ponnytrav
  • Hej Erik!

    Alla modeller från sulkytillverkaren Master är tillåtna i ponnytravet. Där är farten mycket lägre och inga olyckor har inrapporterats.

    Vänliga hälsningar

    Malin
    Malin Kundtjänst
  • Tar konsument verket upp detta då. Köpte en Master. Som jag skickat brev får använda. Kan man sälja den som Ponny sulky?

  • Hej Wenche!
    Som du kan se i svar före din fråga, är alla master sulkyn godkända för ponny trav.

    Vänliga hälsningar
    Anette Kundtjänst
  • Vilka olyckor kan härröra till Master vagnar där sulkyn bevisningen kapsejsat(brustit i svetsar). Statistik efterfrågas. Eller är det så att Fintack inte vill ta sitt produktansvar såsom köpare av Master.
    PA
  • Hej Per-Axel!

    Tack för ditt inlägg. Finska centralorganisationen Suomen Hippos har bestämt att förbjuda användning av alla modeller för hästar från sulkytillverkaren Master på grund av säkerhetsskäl. Förbudet gäller således i Sverige också.
    Master sulkyer blev förbjudna för tillfället från och med den 4 maj 2019 med anledning av flertalet incidenter. Efter vidare kontroller, togs beslutet att förbjuda alla modeller från sulkytillverkaren Master.

    Materialen som har använts i Master sulkyer har varit farliga och olämpliga i kombination, vilket har varit orsaken till nedbrytning av sulkyer. Kvalité på Master sulkyer har varit ojämn och motsvarar inte i alla avseenden kvalitén på kontrollerade modeller.

    För att kunna tillåta användning av Master sulkyer, skulle det har varit viktigt att få ansvariga för sulkytillverkaren att kontrollera alla Master sulkyer och försäkra deras säkerhet. Med anledning av oklara ägarskap av sulkytillverkaren Master, var det inte möjligt att kontrollera alla sulkyer.

    Om du äger en Master sulky, rekommenderas du att kontakt konsumentverket och ta ärendet framåt där.

    Med vänliga hälsingar
  • Det här har jag läst på webben hos er och det var inte svar på mina frågor!!??
    Har fortfarande inte hört om några olyckor eller några andra bildbevis på detta påstående samt uttalande från Hippos (Finntack) var när hur. Alltså ingen som helst subbstans att ta på. Men ni har kanske det och kan publisera detta
  • Hej Per-Axel!

    Vi har ställt frågan internt och återkommer när vi fått svar.

    Vänliga hälsningar
    Malin Kundtjänst
  • Hej Per-Axel!

    Tack för ditt inlägg! Sedan det blev förbud att använda Mastersulkyes den 4 maj 2019 har jag under sommaren haft fortlöpande kontakt med Hippos. De har ansvaret för testning av alla finska sulkytyper och de tester som genomförs är nödvändiga och bra. Utifrån testen godkänner eller kasserar Hippos sulkyn. Både Sverige och Norge följer Finlands beslut.

    Dessvärre är Masterfabriken nedlagd. FinnTack köpte namnet och rättigheterna då fabriken var i en svår ekonomisk situation. FinnTack köpte inte skyldigheten till att upprätta och reparera sulkyes. Det är juridiskt avklarat. Därmed står vi i den beklagliga situationen att ingen är ansvarig för reparationer och kontroller av Mastersulkyes.

    Jag har hur som helst haft en mängd mejlkorrespondens med chefen för FinnTack. Han har förståelse för problemet och har varit lösningsorienterad med tanke på att hitta en lösning. Flera förslag har lämnats till Hippos men utan att vi har hittat någon lösning.

    Hippos undersökningar visar att det finns två rapporterade krascher med olika Master-modeller. Dessutom har finska kuskar anmält till Hippos att det finns ett mörkertal i antalet haverier, de har pratat om flera fall där Mastersulkyes har gått sönder.

    Mot den bakgrunden hade inte Hippos något annat val än att förbjuda användning av alla Master-modeller. Bakgrunden till förbudet har beskrivits i inlägg ovan.

    Avslutningsvis ber jag om förståelse för att vi av sekretesskäl inte publicerar bilder av sulkyolyckor. Här hoppas jag du har tillit till att det arbete Hippos och Svensk Travsport gjort i somras var så grundlig som möjligt, och även om vi inte lyckades, naturligtvis arbetade mot en lösning som var till det bästa för användarna.

    Vänliga hälsningar

    Steen Morten Eidsmo Johansen, ansvarig säkerhet och utredning

    Malin Kundtjänst
  • Hur är det med kontrollen som görs vid banorna där sulkys genomgår en säkerhetskontroll samt märkes vid godkännande? Är inte den instans att lita på?
    Den är väl oberoende i sitt bedömande samt kapabla att godkänna för fortsatt användning?
    Är inte fallet så har denna instans ingen funktion och bör avslutas.
    Mvh
    P-A
  • Hej Per-Axel!

    Intressanta frågor du ställer.

    Nu är det så att fabrikskontroll kontra kontroll på banan är olika. Fabriken har avancerad utrustning som mäter bland annat materialets styrka och till exempel upptäcker inre sprickor i sulky.

    På banan kontrollerar ekipagekontrollanterna både sele och sulkys. En sulkykontroll här inkluderar till exempel hjulskydd, hjul- och gaffelavstånd, synliga skador på sulky eller om det finns andra element som kan utgöra en fara på banan.

    Båda typerna av kontroller är viktiga för utövarnas säkerhet och vi ser ingen anledning att ändra någonting.

    Vänliga hälsningar

    Steen Morten Eidsmo Johansen, ansvarig säkerhet och utredning
    Malin Kundtjänst
  • Hej igen!
    Fabrikskontrollen Master utförde kan väl inte vara skit helt plötsligt bara för Finntak övertar ägandet.Och är det så att fel har gjorts måste det gå att hitta via tillverkningsnummret enligt direktiv för tillverkare med krav på spårbarhet.
    Helt orimligt att sätta startförbud på en hel produktion bara för 1-2 vagnar gått sönder utan att redogöra var när hur. är vagnarna så farliga ska väl inte dessa användas inom ponnytravet heller?????? Volvo sätter väl inte körförbud på alla typer av bilar dom tillverkar bara för dom hittat fel i framhjulslagret på en XC 90 detta helt hypotetiskt. Jag vidhåller att ni släpper körbudet tills det framkommit vilken vagn som det gäller samt vilken serie det omfattar
    Vidare vill jag göra er uppmärksammad att vagnar utannonseras såsom godkända
    av TRAVHÄLSAN och fått en märkning för att "bevisa" detta. Betyder detta att travhälsan står för hållbarheten på sagda vagn?
    Mvh
    P-A
  • Hej Per-Axel!

    Svensk Travsport har i samråd med centralorganisationerna i Norge, Danmark och Finland utarbetat en lista över utrustning som är tillåten i travlopp i de nordiska länderna. När det gäller sulkymodeller som används i travtävlingar måste de godkännas i en testningsprocess. Testning sker enligt denna process i särskild anläggning i Ypäjä i Finland. För att bli godkänd, måste sulkyn uppfylla de förutbestämda kraven på brukbarhet, hållbarhet och säkerhet.

    Bakgrunden till att alla modeller från sulkytillverkaren Master är förbjudna för stora travet men godkända i ponnytravet kan du läsa om i tråden ovan.

    Det är olyckligt om dessa sulkyvagnar utannonseras som godkända. Vi har varit tydliga med att de inte längre är det.

    Vänliga hälsningar
    Malin Kundtjänst
  • Hej, jag har köpt en Jerald modevagn. och undrar om den är godkänd?
    Bernt
  • Hej Bernt!

    Jerald modevagn är godkänd att använda, även fortsatt är de sulkyer som finns på Hippos lista godkända att använda i travlopp. Se relaterade dokument längst ner på sidan,  https://www.travsport.se/tavling/tavlingsregler/utrustningsregler/.

    Som alltid när man köper begagnad vagn är det viktigt att kontrollera skick och hållfasthet, även om den ser fräsch och nymålad ut. Det är alltid tränaren som är ansvarig för att utrustningen är i skick att använda i tävling.

    Jag kan däremot inte på rak arm svara på vilken av kategorierna A-H-S den hamnar under, när den behöver märkas kan det göras på banan. Se också mått och anvisningar i länk: https://www.travsport.se/arkiv/nyheter/2020/februari/nu-kommer-utokad-utrustningsinfo/

    Vänliga hälsningar
    Malin Kundtjänst

Kommentera eller skriv ett nytt inlägg

Ditt namn och inlägg kan ses av alla. Din e-post visas aldrig publikt.